Все новости
III Toshkent xalqaro amaliy san’at biyennalesi / III Ташкентская международная биеннале прикладного искусства
III Toshkent xalqaro amaliy san’at biyennalesi / III Ташкентская международная биеннале прикладного искусства
2021 yilning 10 noyabr kuni soat 11:00da O`zbekiston Badiiy akademiyasi Ikuo Xirayama Xalqaro madaniyat karvon saroyida III Toshkent Xalqaro amaliy san`at Biennalesi (8 – 13 noyabr) doirasida “Zamonaviy ganchkorlik: toshkentlik ustalar ijodi” va “Yaponiya zamonaviy amaliy – bezak san`atidan lavhalar” ko`rgazmalari bo`lib o`tdi.
Ganchkorlik – qadimiy san`at turlaridan bo`lib, o`z aksini dunyo me`morchiligida, jumladan, O`rta Osiyo, Eron, Turkiya, Arabiston va boshqa ko`plab davlatlarda namoyon etib kelmoqda. Hozirgi kunda ganch serquyosh O`zbekistonimizda ardoqlanib va muhofaza qilinayotgan ko`pgina yodgorlik obidalariga ko`rkamlik, go`zallik baxsh etib turibdi. Ganch san`ati Samarqand, Buxoro, Toshkent, Qo`qon, Farg`ona, Xiva, Shaxrisabz va boshqa shaharlardagi tarixiy obidalarni qurishda va bezatishda ishlatilgan. Ganch o`ymakorlik san`ati asrlar davomida o`ziga xos uslub bilan rivojlanib keldi. X-XI asrlarda naqqoshlik, yog`och va ganch o`ymakorligi yanada rivojlandi.
Toshkent ganchkorlik uslubi o`ziga xos tarzda qadimdan bizgacha etib kelgan.
Bu maktabga xos naqshlar nozikligi, aniq simmetrik taqsimga egaligi, jozibadorligi bilan ajralib turadi. 1947 yili Toshkentda me`mor A. Muxamedshin boshchiligida Kurant binosi qurildi. Bu binoni bezatishda Usta Shirin Murodov ganchkorlik san`atining ajoyib namunalarini qo`lladi.
Ganch o`ymakorligi, yirik o`yma, chuqur o`yma, yassi o`yma, kirma, zamini ko`zguli o`yma, zamini rangli o`yma, chizma pardoz, panjarasimon o`yma kabi turlari keng tarqalgan.
“Zamonaviy ganchkorlik: toshkentlik ustalar ijodi” ko`rgazmasida X. Inog`omov, B. Sultonov, A. Muxtorov, U. Toxirov, O. Jabborov, A. Malikov va F. Xamzayevlarning ijod namunalari namoyish qilinmoqda. Ayniqsa, U. Toxirovning Xorazm, Buxoro, Toshkent va Termiz uslublarida ishlangan pannolari, shuningdek, yuqorida sanab o`tilgan ishtirokchilarning ganchkorlik namumnalari tomoshabinlarda katta qiziqish uyg`otishi tabiiy.
“Yaponiya zamonaviy amaliy – bezak san`atidan lavhalar” ko`rgazmasidan 7 nafar san`at ustalarining amaliy – bezak namunalari joy olgan. Jumladan, Yoshiko Sayto va Niiyama Reykoning badiiy sirlash uslubidagi ishlari, Masayoshi Itoning “Kiri-e (badiiy applikatsiya)”, Naiko Yamagishining “Fudziyama” nomli batigi shular jumlasidan. Shuningdek, Yasunori Matsishimaning “An`anaviy yapon qo`g`irchoqlari” ko`rgazmadan joy olgan.

Yoshiko Sayto Gunma prefekturasi rassomlar uyushmasi a`zosi, shuningdek, Xalq ustalari uyushmasi a`zosi hamdir. 10dan ortiq xorijiy mamlakatlarda mahorat oshirish darslarini olib boradi va koordinatorlik qiladi. Yoshiko Sayto O`zbekistonda ham ancha yillardan beri ish olib boradi. Yaponiyaning noyob san`at turlaridan bo`lgan badiiy sirlash sirlarini yurtdoshlarimizga o`rgatib keladi.

*****************************

10 ноября 2021 года в 10.00 в Международном караван-сарае культуры Икуо Хираямы Академии Художеств РУз состоялась церемония открытия выставок “Современный ганч: творчество ташкентских мастеров” и “Этюды современного декоративно-прикладного искусства Японии”.
На выставке “Современный ганч: творчество ташкентских мастеров”, расположенной в большом выставочном зале МКСК представлены работы 9 мастеров по ганчу, в том числе лауреата Золотой медали Академии Художеств РУз А. Мухтарова, руководителя секции “Народно-прикладного искусства” Х. Иногамова, Ф. Хамзаева, А. Маликова, О. Жабборова, У. Тохирова, Б. Султанова, Н. Мансурова, Г. Иброхимовой, а так же работы мастера орнаментальной живописи “кундаль” из Таджикистана Махмадкарима Ракибова.
В экспозиции данной выставки представлены в том числе фотографии, отражающие рабочий процесс создания изделий из ганча.
Резьба по ганчу является одним из древнейших видов архитектурно-декоративного искусства Узбекистана.
Наиболее яркие образцы доисламского резного ганча представляют настенные панно дворцов Топрак кала в Хорезме (4-5 вв.) и Варахши под Бухарой (7-8 вв.). Раннеисламское искусство в развитии резного ганча на территории Узбекистана связано с великолепными резными панно Афрасаиба 9-11вв, а также дворца Термезшахов 11-12 вв.
В начале ХХ века основными центрами резьбы по ганчу являлись Хива, Бухара, Ташкент, Самарканд, Андижан, Наманган, Коканд.
1946 году в центре Ташкенте группа выдающихся ганчкоров Узбекистана, представляющих различные школы , приняли участие в создании шедевров искусства резьбы по ганчу в интерьере Театра оперы и балет А. Навои в Ташкенте (1946 г). Средин них наряду с бухарским мастеров Усто Ширин Мурадовым были известные ганчкоры Ташпулат Арсланкулов и Усман Махмудов из Ташкента, Абдулла Болтаев их Хивы, Кули Джалилов из Самарканда, мастер из Ферганской долины Махмуд Наркузиев.
К 1970-м годам в Узбекистане наблюдается активное использование резного ганча в оформлении административных зданиях, в сооружениях культурного назначения, магазинах, кафе Ташкента и других городов Узбекистана.
К 1990-м годам в Ташкенте сформировалась сильная школа ганчкоров, которыми были оформлены интерьеры различных зданиях столицы. Среди них следует упомянуть великолепные резные ганчевые панно во дворце "Туркистон", Дворец бракосочетания "Навруз", здания Олий Мажлиса, Биржевого центра, театрах столицы, станциях ташкентского метрополитена и других постройках независимого Узбекистана
В настоящее время резьба по ганчу остаётся одним из ведущих видов народного декоративно-прикладного искусства Узбекистана и её роль в оформлении архитектурных сооружений возрастает. Более того, современные мастерами резьбы по ганчу Узбекистана работают над украшением интерьеров в зарубежных странах - Казахстане, Таджикистане, России, Украине, а также Германия, Франции, Малайзия и других странах мира.
В рамках выставки “Современный ганч: творчество ташкентских мастеров” представила 8 своих работ мастер-зардуз (золотое шитье) Гульнора Азимова.
На выставке “Этюды современного декоративно-прикладного искусства Японии”, расположенной в малом зале МКСК представлены работы японских мастеров декоративно-прикладного искусства, таких как: Ёщико Сайто, Ниияма Рейко (художественное эмалирование), Масаёщи Ито (художественная аппликация), Такако Ищикава (керамика), Нанко Ямагищи и Юрико Араи (батик). Нобуюки Танака. (куклы фигурки животных Восточного гороскопа), Ясунори Мацущима (традиционные японские куклы).

Caravanserai.uz (http://www.caravanserai.uz/) | Facebook (https://www.facebook.com/CaravanseraiOfCulture) | Telegram (https://t.me/IkuoHirayamaCaravanSerai)
10.11.2021
Просмотров 80    Рейтинг 14   Понравилась новость?    +1   -1    

фото

фото

фото

фото

фото