Все новости
Кўргазма / Выставка
26.02.2021
Кўргазма / Выставка
имя


комментарий


2021 йилнинг 26 февраль куни соат 17:00да Ўзбекистон Бадиий Академияси Икуо Хираяма Халқаро маданият карвон саройининг катта залида Анъанавий япон елпиғичи кўргазмаси бўлиб ўтди. Кўргазмада турли шакл ва кўринишдаги бир–биридан чиройли 70дан ортиқ япон елпиғичлари намойиш қилинди.
Ташкилотчилар: Ўзбекистон Бадиий Академияси, Япониянинг Ўзбекистондаги элчихонаси, Икуо Хираяма Халқаро маданият карвон саройи, Ўзбекистон–Япония маркази ва Ўзбекистон–Япония дўстлик жамияти.
Япон елпиғичлари ўзига хос бежирим ва мафтункор. Японияга елпиғичлар Хитойдан кириб келган. Эҳтимол, биринчи бор японлар елпиғичларни Японияга ташриф буюрган корея шаҳзодаларида кўрган бўлиши мумкин. VI-VII асрларда қоғоз ва ипак толали елпиғичлар машҳур бўлган. Хитойдан олиб келинган елпиғичлар аста–секин янги шаклга ўтиб борди ва илк япон елпиғичлари пайдо бўлди. Хэйан даврида (794-1185) ясси кўринишли ва букилмайдиган утива елпиғичи пайдо бўлган. Ингичка бамбук новдаси – улар қоида бўйича 45, 64 ёки 80 – елпиғичнинг асосини яратади, япон қоғози – ваши билан мустаҳкамланади. Одатда, қоғознинг иккала томонида ҳам елпиғич ишлаб чиқиладиган мамлакатлар урф-одатларига хос бўлган расм чизилади. Утиванинг шакли турли хил бўлиши мумкин – чўзиқ, томонлари тенг ёки “тўлин ой”га ўхшаган. Елпиғичнинг тутқичи бўлади, у эса дарахтнинг бўлагидан алоҳида қилиб тайёрланган.
Утива асосида лашкарбоши аксессуар – гунбай жанговар елпиғич – турли сув юқмайдиган таркибли лак билан қопланган, баъзида бутунлай дарахтдан ёки металлдан ясалади.
Белги берадиган жанговар елпиғич ҳар доим қуёш рамзидек сариқ рангда қизил айлана тарзда кўринади. Елпиғичнинг орқа томони ҳам қуёш кўринишидаги қизил фонда ва сариқ рангда бўлади.
Эдо даврида утива кенг оммалашди, асосан актёрлар орасида алоҳида ажралиб туриш ва тинчлик истовчи образ сифатида шаклланди. Расмларда янги мавзулар пайдо бўла бошлади, улар анчагина мураккаб ва нафис эди. Елпиғичлар бу вақтда ўрта ҳоллар учун дахлсиз атрибутга айланди, айниқса, актёрлар, гейша ва сумо жангчилари учун. Елпиғичларнинг машҳурлиги ўсиб борди ва XIX асрнинг охиригача катта миқдорда ишлаб чиқарилди.
Ҳозирги пайтда япон елпиғичларидан раққослар, анъанавий қўшиқ куйловчилар ва театр актёрлари фойдаланади, қўлларида елпиғич ҳар хил буюмлар сифатида яъни чўткадан тортиб жанговор қилич бўлиб хизмат қилиши мумкин.

Кабуки театрида япон елпиғичларининг ўрни
Дунёдаги жуда кўп одамлар елпиғичлар японларнинг кундалик ҳаётидан кириб келган деб ҳисоблашади. Бу унчалик ҳам тўғри эмас, япон елпиғичлари бошидаёқ санъат буюми бўлган, кейинчалик эса ўзининг вазифасини бажармай қўйди. Япон елпиғичларининг тарихи миллий Кабуки театрига боғлиқ. Бу япон театри, бу жойда фақат эркаклар роль ўйнашади. У профессионал, лекин баъзида бозор ва ёпиқ саҳналарда чиқишлар қилишарди. Япониянинг архитектура ёдгорликлари кўрсатадики, кўплаб бой хонадонларда махсус театр учун саҳналар қурилган. Кабуки тарихда елпиғичлардан фойдаланган, бу орқали эркаклар аёлларга ўхшаш учун юзининг пастки қисмини тўсган. Аста–секин япон елпиғичлари кундалик ҳаётда ишлатила бошлади, аммо Кабуки ҳам бу пайтга келиб ўзгариб кетди. Японияда жуда йирик елпиғичлар пайдо бўлди, у ўзининг чиройи билан барчани жалб этди. Энди бу елпиғичлар юзни тўсиш учун эмас, балки, рақснинг бир бўлагига айланди. Айнан улар асосий саҳналаштирилган, шу боис ҳам елпиғичлар сони ошиб борди. Булар катта елпиғичларни эслатади, лекин ҳеч қачон улар ўз вазифасини бажармаган.

Япон елпиғичларининг тарихи
Чиройли ва сирли япон елпиғичлари тарихи жуда қадим замонларга бориб тақалади. Япон тилида елпиғичлар икки турга бўлинади: сэнсу ва утива.
Сэнсу елпиғичи келиб чиқиши Хитой билан боғлиқ. Тахланадиган ва очиладиган хусусиятга эга бир нечта пластилиндан иборат, Японияда сэнсу елпиғичи асосан жанговор санъатда фойдаланилган.
Утива елпиғичи ўзида гултожбарг ясай олади, ипак толаси қопланган сим қобирғалари ёки дарахт бўлакларидан ясалган. Сэнсу ва утива орасидаги фарқ – утива тоза япон ихтиросидир.
Ҳозирда нафақат Японияда, балки, бутун дунёда елпиғичлар эсдалик совға сифатида ишлаб чиқарилмоқда. Лекин, ҳақиқий япон елпиғичлари анъаналар асосида тайёрланган, усталар оиласида сақланган ҳолда, елпиғич сирларини авлоддан – авлодга етказмоқда, бундай елпиғичларни фақат Японияда топишш мумкин, анчагина қиммат ва ҳақиқий санъат асарларидир.
Япон елпиғичининг ҳар бири санъат ихлосмандларида катта таассурот қолдириши табиий. Анъанавий япон елпиғичи кўргазмаси жорий йилнинг 15 мартигача давом этади.

Телеграм каналимизга қўшилинг: https://t.me/IkuoHirayamaCaravanSerai

***********************

26 февраля 2021 года в 17:00 часов в большом выставочном зале Международного караван-сарая культуры Икуо Хираямы Академии Художеств Узбекистана состоялась церемония открытия выставки «Традиционные японские веера».
Организаторами данного мероприятия являются Академия Художеств Узбекистана, Посольство Японии в Республике Узбекистан, Международный караван-сарай культуры, UJC - Узбекско-Японский центр развития людских ресурсов, при содействии Общества дружбы «Узбекистан - Япония».
На экспозиции выставки представлены более 70-ти ярких, изысканных вееров, а также эскизы вееров, авторами которых являются известные художники Японии и Узбекистана: Икуо Хираяма, Радик Азизов и Гаянэ Матевосян.
Японский веер имеет древнюю историю. Веера применяли во многих сферах жизни, начиная от спектаклей в театре и заканчивая использованием в бою в качестве оружия. Веера служили магическими амулетами, отгонявшими демонов, они использовались во время чайных церемоний и храмовых обрядах.
Они могли быть символами скорби и радости, атрибутами свадеб, праздников, торжеств или похорон. Веера являются неотъемлемой частью традиционного японского костюма, принадлежностью японского обихода и интерьера, удобным и красивым аксессуаром. Это удивительное изобретение, отражающее красоту и неповторимость японского колорита.
В культуре Страны восходящего солнца, исторически сложилось два основных типа вееров: утива и сэнсу.
По форме традиционные японские веера бывают складные (оги, бомбори, суэхиро) и нескладные (утива).
Виды вееров:
церемониальные веера: придворные веера хиоги, вырезанные из кипарисовых пластин, маленькие веера для чайных церемоний рикю-оги,
жезлы полководцев (гумбай-утива), или тайное оружие (тэссэн – веер с острыми железными спицами);
специальные театральные и танцевальные веера - майоги.
К периоду Хэйан (794 - 1185) относится возникновение плоского не складывающегося веера утива, окончательно форма которого закрепилась лишь в ХIV в. Тонкие бамбуковые прутики - их было, как правило, 45, 64 или 80 - создавали основу, к которой крепилась японская бумага - васи. Обычно, с обеих сторон на эту бумагу наносился рисунок, который мог иметь свои особенности в зависимости от традиций региона страны, в котором был изготовлен веер. Форма утива могла быть разной - овальной, стремящейся к квадрату или «полной луне». Веер имел ручку, которую изготавливали из отдельного куска дерева.
На основе утива возник и аксессуар военачальников - боевой веер гумбай утива (дословно: «веер полководца»), который покрывался лаком, различными водоотталкивающими составами, а иногда изготавливался целиком из дерева или металла. В последнем случае веер становился серьезным оружием. Еще чаще на поле боя и в индивидуальных схватках использовался складной боевой веер - тэссен, который этикет позволял носить всем самураям, а не только высокопоставленным. Техника его применения была разнообразнее, чем у гумбая, и сформировалась в отдельное искусство - тэссен-дзюцу. И все же, как и гумбай, складной военный веер не стремился заменить обычное оружие, а имел своей основной целью отдание приказаний и сигналов на поле боя.
Украшением сигнального военного веера почти всегда являлся красный круг на жёлтом фоне, символизирующий солнце. На обратной стороне веера этот же солнечный диск выполнялся жёлтым цветом по красному фону.
В период Эдо утива получили большое распространение и особенно полюбились в среде артистов, став, таким образом, определенной приметой нового, мирного образа жизни. Появились новые мотивы картин, выполненных на веерах, они становились все более сложными и изысканными. Веера в это время становятся неотъемлемым атрибутом среднего класса, актеров, гейш и борцов сумо. Их популярность способствовала и росту популярности вееров, которые выпускались в огромных количествах до самого конца ХIХ в.
В VIII веке приобрели популярность веера сэнсу. Ребра этих вееров изготавливались из ценных пород дерева и оклеивались японским пергаментом. И уже в XIX веке веера сэнсу стали неотъемлемым аксессуаром придворных дам.
Веер – это довольно важная деталь не только японского костюма, но и японского быта. Достаточно того, что самые атрибутом – их носили наравне с оружием. Это впоследствии самураи стали использовать веера для подачи сигналов, а уже в X веке веер становится атрибутом аристократов.
Кроме этого, веерами часто в особых случаях обменивались женщины и монахи, их использовали как атрибут чайной церемонии, а также в качестве записной книжки.
Японские веера не потеряли свою популярность и в наше время. В Японии они используются танцорами, исполнителями традиционных песен и актерами театров, в руках которых веер может символизировать различные предметы, от кисти до боевого меча. Наблюдая поединок сумотори, вы можете увидеть разновидность веера гумбай утива в руках рефери - гёдзи.
Так же они служат жителям практически всего мира как необычный и красивый предмет интерьера, аксессуар или сувенир.
Выставка продлится до 15 марта 2021 года.

Подписывайтесь на наш Телеграм канал: https://t.me/IkuoHirayamaCaravanSerai
Просмотров 649    Рейтинг 55   Понравилась новость?    +1   -1    Добавить комментарий  (0)

фото

фото

фото

фото