2019 йилнинг 20 август куни соат 17:00да Ўзбекистон Бадиий Академияси Икуо Хираяма Халқаро маданият карвон саройида Ўзбекистон Бадиий Ижодкорлар уюшмаси “Амалий – безак санъати” шўъбаси аъзоларининг “Лирика” номли ҳисобот кўргазмаси бўлиб ўтди.
Кўргазмада шўъба аъзоларининг 100дан ортиқ кулолчилик намуналари ва инсталляциялари намойиш қилинди.
Қадимий кулолчилик санъати асрлардан ошиб бизгача етиб келди. IX-XIII асрларда ҳунармандчилик – кандакорлик, ёғоч, тош ўймакорлиги, бадиий шишасозлик, гилам тўқиш, бадиий газлама тайёрлаш ва сирли кулоллик санъати ривожланди. Сирли кулоллик санъати аввал Афросиёбда, кейинчалик эса Шош, Фарғона, Хоразм ҳудудларида ҳам кенг тарқалди. Маҳаллий уста – кулоллар бежирим кўринишдаги бадиий усул ҳамда безаклардан фойдаланганлиги натижасида янги шаклли сопол буюмлари вужудга келди. Асосан ўсимликсимон ва ҳандасавий нақшлар қўлланилсада, эпиграфик ёзувли нақшлар ҳам пайдо бўла бошлади. Вақт ўтиши билан араб ёзувидан таркиб топган эпиграфик нақшлаш ўзининг мустаҳкам ўрнини эгаллади.
Ўзбекистон Бадиий Ижодкорлар уюшмаси “Амалий – безак санъати” шўъбаси аъзолари ҳозирда 38 нафарни ташкил қилади. Шўъба аъзоларидан 13 нафарининг ишлари ушбу кўргазмадан ўрин олган. Жумладан, шўъба раиси Н. Қўзиева, аъзолардан Д. Демееева, А. Каримов, Д. Каримова, Х. Таирова, Т. Зокиров, Ф. Деденёва, А. Юрьева, Д. Юрьев, Н. Доманцевич, А. Авакян, Р. Газалиева, П. Ткачларнинг кулолчилик ва ксилография ишлари ҳамда заргарлик буюмлари томошабинларга ҳавола қилинмоқда.
Н. Қўзиеванинг “Анорли сюита” номли инсталляцияси лойдан ишланган анорлардан ташкил топган. Севги ва муҳаббат рамзи бўлган анорлар ҳеч кимни бефарқ қолдирмайди.
Т. Зокиров ажойиб пирографияларида яқин ва узоқ ўтмишни акс эттирган. Ундаги ранглар ва бежиримлик кишини ўзига тортади.
Пирография – “олов билан чизаман” деган маънони билдириб, техника яъни услуб ҳисобланади. Рассом фанерга қиздирилган игна ёрдамида ажойиб асарлар яратган.
Унинг “Тандир сомса” номли асарида жараён акс эттирилган бўлса, “Бухоролик қиз”, “Наманган анорлари” каби асарларида вилоятларга хос бўлган удумларни беришга ҳаракат қилган.
Дмитрий ва Анна Юрьевлар эса замонавий кулолчилик ишларини намойиш қилишмоқда.
Пётр Ткачнинг турли хил тошлардан ишланган заргарлик буюмлари қадимий безакларни эслатади. Заргар диққатни кўпроқ тошларга қаратган.
Кўргазма жорий йилнинг 3 сентябригача давом этади.
***********************************************
20 августа 2019 года в 17.00 в большом зале Международного караван-сарая культуры Икуо Хираямы Академии Художеств Республики Узбекистан состоялась церемония открытия отчетной выставки членов секции декоративно-прикладного искусства Творческого объединения художников Узбекистана под названием «Лирика».
Декоративно-прикладное искусство одно из самых ранних видов художественного творчества. Веками оно обогащалось символами и знаками, традиционными формами и орнаментами. У каждой страны свой стиль декоративного искусства.
Декоративно-прикладное искусство Узбекистана – это самобытное и эксклюзивное творчество народных мастеров, ремесленников, передающих свое умение из поколения в поколение. Вкладывая в каждую вещь частичку души, они на протяжении веков создавали уникальные образцы изделий: будь то утварь для дома или украшение жилища, неповторимая ткань для праздничного платья или особая посуда.
Декоративно-прикладное искусство Узбекистана развивалось из века в век, оставляя в наследство уникальные изделия известных и безымянных мастеров, поражающие богатством художественной фантазии и совершенством форм.
Творения ферганских, самаркандских, бухарских, хивинских и других мастеров издавна славились далеко за пределами родины и продолжают вызывать интерес у любителей прекрасного со всего мира. Разнообразные школы вышивки сюзане и керамики, тюбетейки самого
разного вида и предназначения, национальные ножи-пичаки на каждый случай, шелковые и шерстяные ковры, шелк, чеканка и ювелирные изделия - чудесные работы, вот уже многие века создаваемые руками местных мастеров и мастериц составляют неповторимую экзотику Узбекистана.
На территории Узбекистана в течение веков формировались своеобразные центры и школы народных художественных ремесел. У каждого региона свое направление. Наманганский Чуст широко известен своими тюбетейками и ножами, ферганский Риштан - лазурной керамикой, древний Маргилан - радужно переливающимся атласом, священная Бухара - золотым шитьем.
Каждая отчетная выставка членов секции декоративно-прикладного искусства Творческого объединения художников Узбекистана посвящена определенной теме. Темой данной выставки является лирика.
На данной выставке представлены работы Назиры Кузиевой – руководителя секции декоративно-прикладного искусства (керамика), Риммы Газалиевой (роспись по фарфору), Дилафрус Демеевой (живопись, вышивка), Дмитрия и Анны Юрьевых (керамика), Абдулвахида и Дильнозы Каримовых (керамика), Натальи Доманцевич (керамика), Фании Деденевой (керамика), Тимура Закирова (пирография), Халиды Таировой (керамика), Ануш Авакян (керамика), Петра Ткача (ювелирные изделия).
На выставке посетители смогут увидеть в числе прочих работ необычные ювелирные изделия Петра Ткача, декоративные ляганы Назиры Кузиевой, А. Каримова, Ф. Деденевой, живописныке картины, а также картины вышитые на ткани крестиком Д. Демеевой, керамические комплекты “Лирика”, “Лето” Дмитрия и Анны Юрьевых, традиционные бухарские игрушки-свистульки (хуштаки) Д. Каримовой.
Особое место в экспозиции занимает инсталляция Назиры Кузиевой “Гранатовая сюита”.
Выставка продлится до 3 сентября 2019 года.